22 września, 2024

Porady

Psycholog radzi: Czas spędzony przed ekranem tabletu a opóźnienia rozwojowe u dzieci

Zbyt dużo czasu spędzanego przed ekranem w młodym wieku wiąże się z większym prawdopodobieństwem wystąpienia opóźnień rozwojowych, wynika z badań.

Naukowcy odkryli, że im więcej urządzeń elektronicznych otrzymywały dzieci tym bardziej prawdopodobne było, że będą wykazywać opóźnienia rozwojowe.

Podarowanie telefonu lub tabletu bardzo małym dzieciom, aby je czymś zająć, może wydawać się dobrym pomysłem w danym momencie, ale eksperci radzą poszukać innych sposobów na uspokojenie dzieci. Badanie wykazało, że wczesne korzystanie z ekranu może mieć długoterminowe negatywne skutki.

Osądzanie osób, które dają małym dzieciom telefonu lub tablety, jest łatwe, gdy nie jesteś rodzicem.

„Widzisz ludzi, którzy to robią i myślisz sobie: Nigdy tego nie zrobię. Nie będę takim rodzicem.

Jako młoda mama, trudno jest trzymać się ideałów.

„Myślisz sobie: O mój Boże! Potrzebuję trochę dodatkowej pomocy.

Jednak nowe badania wykazują, że zbyt duża pomoc ze strony ekranów może mieć szkodliwe skutki. Naukowcy w Japonii poprosili rodziców 8000 dzieci o rejestrowanie korzystania z urządzeń cyfrowych.

„Badanie było bardzo dogłębne i obejmowało dużą grupę osób obserwowanych przez dłuższy czas” – powiedziała dr Evita Limon-Rocha, psycholog dziecięcy z Kaiser Permanente Riverside Medical Center.

Badanie porównało liczbę godzin spędzanych przed ekranem do 3 roku życia  opóźnieniami rozwojowymi w wieku 4 i 6 lat. Limon-Rocha powiedziała, że najgorzej radziły sobie małe dzieci narażone na ekspozycję ekranu ok. cztery godziny dziennie.

„Następowały trudności z rozwiązywaniem problemów i komunikacją oraz rozpoznawaniem mimiki twarzy” – powiedziała.

Naukowcy odkryli, że im więcej urządzeń elektronicznych otrzymywały małe dzieci tym bardziej prawdopodobne było, że będą wykazywać opóźnienia rozwojowe. Limon-Rocha mówi, że badanie pokazuje wartość interakcji twarzą w twarz i sposób, w jaki przekazuje ona język i znaczenie mimiki twarzy co przekłada się na rozpoznawanie i ekspresję emocji.

„Uczymy się najwięcej, gdy wchodzimy ze sobą w interakcje. Dzieci we wczesnym okresie życia uczą się wiele pod względem rozpoznawania i kształtowania mimiki twarzy.” – powiedziała.

Dobra wiadomość? Limon-Rocha powiedziała, że niektóre opóźnienia rozwojowe można odwrócić. Porozmawiaj ze swoim pediatrą, jeśli je zauważysz. Badania nie rozróżniały filmów edukacyjnych od rozrywkowych.

Powinno się nakładać ścisłe ograniczenia czasu spędzanego przez dzieci przed ekranem, zawsze szukać angażujących treści i wchodzić z dziećmi w interakcję.

Dziecko po prostu nie powinno siedzieć przed ekranem i wyłączać się jak mały zombie.

Amerykańska Akademia Pediatrii apeluje o brak czasu przed ekranem dla dzieci w wieku od 18 do 24 miesięcy. Dla dzieci w wieku od 2 do 5 lat zaleca się godzinę lub mniej.

Pamiętajmy: wyniki badań wskazują, że dzieci, które wcześniej otrzymują smartfony, tablety, etc. stają się także dorosłymi z gorszym zdrowiem psychicznym.

Te nowe informacje dają nam więcej wiedzy, tak aby rodzice mogli podejmować najlepsze decyzje dla swoich rodzin.

 

Foto: Freepik