2 października, 2025

Porady

Gdy świat wiruje… układ przedsionkowy u dzieci

Układ przedsionkowy to jeden z najważniejszych systemów zmysłowych w ciele człowieka oraz jeden z najwcześniej rozwijających się i dojrzewających systemów zmysłowych. Choć jego działanie jest niewidoczne, odgrywa ogromną rolę w codziennym funkcjonowaniu dziecka – wpływa na równowagę, koordynację, koncentrację, a nawet emocje i zachowanie. Układ przedsionkowy znajduje się w uchu wewnętrznym i już w trakcie życia płodowego osiąga dojrzałą formę. Już wtedy jest intensywnie ćwiczony, ponieważ w łonie matki dziecko nieustannie się rusza i zmienia pozycję. Jest on ściśle powiązany z innymi układami zmysłowymi, dlatego jego prawidłowe działanie ma kluczowe znaczenie dla rozwoju motorycznego i poznawczego dziecka.

Układ przedsionkowy odpowiada za:

  • bezpieczeństwo grawitacyjne (źle interpretowane bodźce powodują irracjonalny strach przed ruchem, przebywaniem w wyższych pozycjach bądź oderwaniem nóg od podłoża)
  • ruch i równowagę
  • napięcie mięśniowe i postawę
  • obustronną koordynację
  • utrzymanie stałego pola widzenia w czasie ruchów głowy
  • przetwarzanie słuchowo-językowe
  • przetwarzanie wzrokowo-przestrzenne
  • planowanie ruchu
  • rozwój mowy

Zaburzenia w funkcjonowaniu układu przedsionkowego mogą objawiać się u dzieci w dwojaki sposób. Pierwszym z nich jest nadmierna wrażliwości na aktywność ruchową oraz brak chęci do uczestnictwa w zabawach i zajęciach ruchowych. Drugim sposobem wyrażania niedojrzałości układu przedsionkowego jest nieustająca chęć poszukiwania bodźców, które ten układ pobudzają.

Kiedy udać się do specjalisty?

Gdy Twoje dziecko:

  • staje się nerwowe, w momencie gdy znajduje się nad ziemią
  • boi się wysokości, jest nazbyt ostrożne
  • reaguje nerwowo, nawet płaczem na zmiany ułożenia głowy, bądź przeciwnie uwielbia wirować, poszukuje szybkiego ruchu, jest w tym niepohamowane
  • ma trudności w zabawie na placu zabaw, boi się bądź przeciwnie nie ma poczucia zagrożenia
  • ma trudności w pokonywaniu schodów, bądź biega po nich nie zwracając uwagi na upadki
  • wpada na obiekty, sprawia wrażenie jakby nie mogło obiektywnie ocenić odległości
  • unika zabaw z nieprzewidywalnymi ruchami innych dzieci
  • nie czuje się pewnie na otwartej przestrzeni
  • masz wrażenie, że trudno mu utrzymać wzrok na poruszającym się przedmiocie
  • przewraca się częściej niż rówieśnicy i nie asekuruje się przy upadkach
  • z trudnością przychodzą mu zadania z wykorzystaniem obu rąk (cięcie nożyczkami, jazda na rowerze, sznurowanie butów), bądź używa tylko jednej ręki
  • myli strony ciała (prawa, lewa oraz góra, dół)
  • widzisz u niego trudności z płynnością  ruchów i rytmem
  • wydaje się zdezorganizowane

Jeśli podejrzewasz, że Twoje dziecko może mieć trudności z układem przedsionkowym:

  • Skonsultuj się z fizjoterapeutą, terapeutą integracji sensorycznej
  • Obserwuj dziecko – jakie aktywności sprawiają mu trudność lub wyraźnie ich unika.
  • Wspieraj rozwój ruchowy dziecka – zapewnij mu dużo okazji do ruchu (bieganie, wspinanie, huśtanie, turlanie, zabawy na placu zabaw).
  • Nie zmuszaj do aktywności, które wyraźnie go przerażają – wprowadzaj je stopniowo, z poczuciem bezpieczeństwa.

 

 

Photo by Andrew Lvov on Unsplash