
2 października, 2025
Porady
Gdy świat wiruje… układ przedsionkowy u dzieci
Układ przedsionkowy to jeden z najważniejszych systemów zmysłowych w ciele człowieka oraz jeden z najwcześniej rozwijających się i dojrzewających systemów zmysłowych. Choć jego działanie jest niewidoczne, odgrywa ogromną rolę w codziennym funkcjonowaniu dziecka – wpływa na równowagę, koordynację, koncentrację, a nawet emocje i zachowanie. Układ przedsionkowy znajduje się w uchu wewnętrznym i już w trakcie życia płodowego osiąga dojrzałą formę. Już wtedy jest intensywnie ćwiczony, ponieważ w łonie matki dziecko nieustannie się rusza i zmienia pozycję. Jest on ściśle powiązany z innymi układami zmysłowymi, dlatego jego prawidłowe działanie ma kluczowe znaczenie dla rozwoju motorycznego i poznawczego dziecka.
Układ przedsionkowy odpowiada za:
- bezpieczeństwo grawitacyjne (źle interpretowane bodźce powodują irracjonalny strach przed ruchem, przebywaniem w wyższych pozycjach bądź oderwaniem nóg od podłoża)
- ruch i równowagę
- napięcie mięśniowe i postawę
- obustronną koordynację
- utrzymanie stałego pola widzenia w czasie ruchów głowy
- przetwarzanie słuchowo-językowe
- przetwarzanie wzrokowo-przestrzenne
- planowanie ruchu
- rozwój mowy
Zaburzenia w funkcjonowaniu układu przedsionkowego mogą objawiać się u dzieci w dwojaki sposób. Pierwszym z nich jest nadmierna wrażliwości na aktywność ruchową oraz brak chęci do uczestnictwa w zabawach i zajęciach ruchowych. Drugim sposobem wyrażania niedojrzałości układu przedsionkowego jest nieustająca chęć poszukiwania bodźców, które ten układ pobudzają.
Kiedy udać się do specjalisty?
Gdy Twoje dziecko:
- staje się nerwowe, w momencie gdy znajduje się nad ziemią
- boi się wysokości, jest nazbyt ostrożne
- reaguje nerwowo, nawet płaczem na zmiany ułożenia głowy, bądź przeciwnie uwielbia wirować, poszukuje szybkiego ruchu, jest w tym niepohamowane
- ma trudności w zabawie na placu zabaw, boi się bądź przeciwnie nie ma poczucia zagrożenia
- ma trudności w pokonywaniu schodów, bądź biega po nich nie zwracając uwagi na upadki
- wpada na obiekty, sprawia wrażenie jakby nie mogło obiektywnie ocenić odległości
- unika zabaw z nieprzewidywalnymi ruchami innych dzieci
- nie czuje się pewnie na otwartej przestrzeni
- masz wrażenie, że trudno mu utrzymać wzrok na poruszającym się przedmiocie
- przewraca się częściej niż rówieśnicy i nie asekuruje się przy upadkach
- z trudnością przychodzą mu zadania z wykorzystaniem obu rąk (cięcie nożyczkami, jazda na rowerze, sznurowanie butów), bądź używa tylko jednej ręki
- myli strony ciała (prawa, lewa oraz góra, dół)
- widzisz u niego trudności z płynnością ruchów i rytmem
- wydaje się zdezorganizowane
Jeśli podejrzewasz, że Twoje dziecko może mieć trudności z układem przedsionkowym:
- Skonsultuj się z fizjoterapeutą, terapeutą integracji sensorycznej
- Obserwuj dziecko – jakie aktywności sprawiają mu trudność lub wyraźnie ich unika.
- Wspieraj rozwój ruchowy dziecka – zapewnij mu dużo okazji do ruchu (bieganie, wspinanie, huśtanie, turlanie, zabawy na placu zabaw).
- Nie zmuszaj do aktywności, które wyraźnie go przerażają – wprowadzaj je stopniowo, z poczuciem bezpieczeństwa.
Photo by Andrew Lvov on Unsplash
Ostatnie wpisy

2 października, 2025
Porady
Psycholog radzi: Regulacja emocjonalna u dzieci w wieku przedszkolnym
Czytaj więcej
2 października, 2025
Porady