20 września, 2024
Projekty
EKO z Twoją Wolą – 2024/2025
Edukacja środowiskowa – pierwsza w planie,
na cóż bowiem zda się liczenie, czytanie,
gdy życia na Ziemi nie stanie.~J. Oksiński
KAŻDY KWIATEK, OWAD , ZWIERZ PRZYJACIELEM NASZYM JEST
Czyli jak w naszym przedszkolu – duży i mały , dba o Naturę z wielkim zapałem.
Wstęp:
W jakich dziwnych czasach przyszło nam żyć…Kiedyś edukacja przyrodnicza była jakby ładnym i przyjemnym „dodatkiem do kapelusza”, a przede wszystkim liczyło się kształtowanie umiejętności szkolnych czyli pisania, czytania ,liczenia itd. A od kilku lat hasła: ekologia, ochrona środowiska, ratowanie ginących gatunków zwierząt itp. towarzyszą nam na każdym kroku i brzmią coraz bardziej dramatycznie! Niestety, postęp cywilizacyjny dał się mocno we znaki Naszej Planecie Ziemi i ludzie wreszcie zrozumieli, że muszą diametralnie zmienić swoje podejście do środowiska, by w ogóle przetrwać! I chociaż na naukę nigdy nie jest za późno, to powszechnie wiadomo, że im wcześniej się zacznie tym lepiej! I trzeba sobie jasno powiedzieć, że w sytuacji tak wielkiego zagrożenia życia na Ziemi edukacja ekologiczna dzieci jest po prostu obowiązkiem dorosłych, a szczególnie nauczycieli i rodziców! Jednakże musimy pamiętać o tym, że aby edukować dzieci zmieniając złe nawyki na proekologiczne – sami musimy zacząć od siebie dając dobry przykład.
Nasze przedszkole z pełnym zaangażowaniem i poczuciem odpowiedzialności odpowiada na to wielkie wyzwanie naszych czasów. W końcu nazywamy się „Zaczarowane Ziarenko”, a to do czegoś zobowiązuje. Właściwie od zawsze troszczyliśmy się nie tylko o sprawy ludzkie, ale także o dobro otaczającej przyrody. Bo przecież człowiek jest ściśle związany z naturą – jest jej nieodłącznym elementem. jednak formalnie określiliśmy się jako przedszkole ekologiczne dopiero trzy lata temu. Inspiracją do takiego zdefiniowania się był zainicjowany cztery lata temu przez Władze Oświatowe Dzielnicy Wola program edukacji ekologicznej „Od najmłodszych lat z ekologią za pan brat”. Poza nim każda grupa realizowała także swój autorski program ekologiczny.
Zadbaliśmy również o proekologiczny wystrój pomieszczeń przedszkolnych i nową aranżację ogrodu. Ogrom nabytej przez nas i dzieci wiedzy przyrodniczej i dotyczącej szeroko rozumianej ochrony środowiska przerósł nasze najśmielsze oczekiwania. Zrozumieliśmy, że to się tak nie może skończyć ! Doszliśmy to wniosku, że chcemy być prawdziwie ekologicznym przedszkolem! Obmyśliliśmy, jaką problematyką ekologiczną chcielibyśmy się jeszcze dogłębniej zająć z dziećmi i co chcielibyśmy zmienić, ulepszyć z korzyścią dla środowiska w placówce oraz w jej otoczeniu. Pozostało tylko wymyślenie nazwy dla nowego projektu. Spośród wielu propozycji większością głosów zostało wybrane hasło: „KAŻDY KWIATEK, OWAD, ZWIERZ PRZYJACIELEM NASZYM JEST”.
„Powiedz mi, a zapomnę.
Pokaż – a zapamiętam.
Pozwól mi działać, a zrozumiem”~Konfucjusz
Założenia koncepcji ekologicznego przedszkola:
Po całym roku intensywnej edukacji przyrodniczej nas dorosłych oraz dzieci i rodziców podczas realizacji programu dzielnicowego i programów własnych, musieliśmy znaleźć zagadnienia, które zainteresują oraz wzbogacą już zdobytą wiedzę wszystkich uczestników tego naszego – nowego ekologicznego przedsięwzięcia. Okazało się, że nasi nauczyciele są nie tylko wspaniałymi fachowcami w zakresie edukacji przedszkolnej, ale dzięki pozazawodowym pasjom również ekspertami w wielu niezwykłych dziedzinach ! I tak zrodził się pomysł stworzenia tzw. grup eksperckich. Oznaczało to, iż wszystkie grupy przedszkolne będą oczywiście przez cały rok realizować zagadnienia bliskie sercu każdego Dużego i Małego Ekologa czyli obserwacje zmian zachodzących w przyrodzie, ochrona zwierząt i roślin, dbałość o czyste powietrze i zapobieganie na miarę swoich możliwości degradacji ogólnorozumianego środowiska. Ale poza działaniami ogólnoprzedszkolnymi, każda grupa miała specjalizować się w jakiejś określonej dziedzinie – korzystając z ogromu wiedzy i umiejętności nauczycieli – pasjonatów. Nazwy dla poszczególnych grup doskonale odzwierciedlały obszar, nad którym ze szczególną uwagą pochylały się dzieci wraz ze swoimi nauczycielami.
Grupa 1 czyli Maluchy to byli „Mali Badacze Wody”
Grupa 2 czyli Średniaki to były „Pracowite Pszczółki”
Grupa 3 czyli Starszaki byli „Czarodzieje Drzew”
Cały ówczesny rok szkolny nauczyciele wraz dziećmi i rodzicami z pasją badali dogłębnie powyższe obszary. Nie tylko w naszych głowach i sercach zaszły diametralne zmiany , ale także w naszym przedszkolnym ogrodzie. Założyliśmy hodowlę pszczół murarek, pojawiły się domki dla owadów, nowe- piękne rabaty kwiatowe pełne roślin miododajnych , pojawiła się kolejna – tym razem mała szklarnia na kółkach, oraz urokliwa konstrukcja pełna ziół. Ku wielkiej radości dzieci pewien stary klon stał się domkiem tajemniczych skrzatów, a nowo posadzone drzewka owocowe dają nadzieję na własne zdrowe owoce dla przedszkolaków . Korzystne zmiany wokół nas , a także ogrom wiedzy, umiejętności i wrażeń oraz wielki apetyt na więcej , dał nam impuls do dalszego działania.
W kolejnym roku szkolnym zainteresowania poszczególnych grup przedstawiały się następująco:
GRUPA 1 – TAJEMNICE PODWODNEGO ŚWIATA
GRUPA 2 – TAJEMNICE LASÓW I PARKÓW
GRUPA 3 –„GRAMY W ZIELONE” ogólnopolski projekt ekologiczno-przyrodniczy.
W zeszłym roku grupy pracowały pod nazwami:
GRUPA 1 – EKOLUDKI NA START
GRUPA 2 – EKO DEOTYMKA ZWIEDZA POLSKĘ
GRUPA 3 – MALI ENTOMOLODZY
I tak właśnie już piąty rok – a czwarty pod szyldem przedszkola ekologicznego – będziemy zmieniać się na lepsze dla Naszej Planety Ziemi !!! W tym roku szkolnym
2024/2025 poszczególne grupy zamierzają zgłębiać kolejne zagadnienia otaczającej nas Matki Natury. Będą to:
GRUPA 1 – PRZYJACIELE DRZEW
GRUPA 2 – JAKIE TAJEMNICE KRYJE LAS I JEGO MIESZKAŃCY?
GRUPA 3 – KULINARNI ODKRYWCY
Cele główne :
• Kształtowanie świadomości ekologicznej dzieci poprzez stosowanie atrakcyjnych dla nich form edukacji.
• Tworzenie trwałych nawyków i zachowań ekologicznego stylu życia w domu, przedszkolu i najbliższym otoczeniu.
• Kształtowanie postawy opiekuńczej wobec przyrody i rozbudzanie poczucia odpowiedzialności za jej stan.
Cele szczegółowe :
• Zdobywanie, pogłębianie i utrwalanie wiedzy na temat środowiska, roślin i zwierząt.
• Zaktywizowanie rodziców do działań na rzecz ochrony środowiska poprzez edukacje dzieci.
• Współpraca z placówkami edukacyjnymi i instytucjami w zakresie promowania edukacji ekologicznej.
• Rozbudzanie u dzieci wiary we własne możliwości skutecznego działania.
Warunki realizacji koncepcji przedszkola ekologicznego :
Aby z pełną odpowiedzialnością i wewnętrznym przekonaniem wszystkich uczestników tego projektu móc nazywać się (zgodnie z jego nazwą) – Prawdziwymi Przyjaciółmi Przyrody, nie wystarczy tylko organizować raz w tygodniu zajęć z edukacji ekologicznej. Trzeba po prostu żyć w zgodzie z przyrodą i każdego dnia swoją postawą potwierdzać, że zasługujemy na miano Prawdziwych Przyjaciół Roślin, Zwierząt i Otaczającego Środowiska Naturalnego ! Oczywiście w grupach będą odbywać się raz w tygodniu zajęcia z edukacji ekologicznej, ale tak naprawdę każdego dnia będziemy „towarzyszyć” Naturze w jej przemianach związanych chociażby z porami roku oraz kształtować i utrwalać w sobie właściwe nawyki proekologiczne.
Formy i metody realizacji koncepcji przedszkola ekologicznego:
Oprócz zajęć organizowanych w poszczególnych grupach , będziemy również zapraszać do przedszkola ekspertów z zewnątrz . Aby uatrakcyjnić proces edukacyjny zamierzamy także organizować rozmaite wyjścia lub wycieczki. Poprzez zwiedzanie, intensywniejsze obcowanie z naturalnym środowiskiem i spotkania z autorytetami w interesujących nas wszystkich dziedzinach, dzieci łatwiej będą przyswajały wiedzę przyrodniczą.
A oto jakie mamy plany na rok szkolny 2024/2025:
• Zgłębiać i utrwalać wiedzę przyrodniczą poprzez metody aktywizujące czyli wielozmysłowe poznawanie, eksperymentowanie, Metodę Projektów Badawczych, aktywne obcowanie z muzyką, sztuką plastyczną i ruchem.
• Wykorzystywać do działań twórczych naturalne materiały przyrodnicze oraz pochodzące z recyklingu.
• Korzystać z nowoczesnych i atrakcyjnych rozwiązań wizualnych i multimedialnych oraz profesjonalnego sprzętu do działań badawczych typu: mikroskop. zestawy laboratoryjne, próbki materiału przyrodniczego itd. Zakupić sprzęt laboratoryjny do zabaw badawczych.
• W ramach zaktywizowania rodziców i włączenia ich w edukację ekologiczną: w każdej z grup przedszkolnych zorganizować po 1 warsztacie dla rodziców z dziećmi w każdym semestrze oraz przynajmniej po 1 konkursie rodzinnym w każdym semestrze ( szczegóły poniżej ) oraz zachęcać rodziców do angażowania się w działania grupowe np. wyszukiwania lub proponowania ciekawych miejsc do odwiedzenia przez dzieci, przy aranżowaniu kącików przyrodniczych, hodowli w salach, gromadzenia kolekcji podczas realizacji Metody Projektów Badawczych itp.
• Zagospodarować w atrakcyjny sposób teren wokół przedszkola, by jeszcze lepiej służył nie tylko rekreacji i edukacji przyrodniczej dzieci, ale ( zgodnie z naszym hasłem ekologicznym) także był przyjazny roślinom, owadom i małym organizmom zwierzęcym. W tym celu chcemy zakupić: sadzonki i nasiona warzyw, kwiatów lub owoców, które każda z grup wykorzysta do założenia swojej własnej hodowli na grządce lub rabatce.
Wiele interesujących działań proekologicznych będziemy organizować tylko na potrzeby zgłębiania tematyki , w której specjalizować się będą poszczególne grupy wiekowe, ale pojawią się też oferty warsztatów lub spotkań skierowane do wszystkich dzieci z naszego przedszkola jak np. Wycieczki do Lasku na Kole z udziałem przedstawiciela Lasów Miejskich – w każdej porze roku czy też tematyczne wyjazdy do Gospodarstw Agroturystycznych.
A oto propozycje spotkań i działań proekologicznych zaplanowanych wyłącznie na potrzeby konkretnych grup wiekowych:
GRUPA 1 „PRZYJACIELE DRZEW ”:
- Wycieczka do ZOO.
- Rodzinne warsztaty świąteczne z wykorzystaniem materiału przyrodniczego – 1 semestr
- Rodzinny konkurs plastyczny „Jesienne drzewo”- 1 semestr
- Rodzinne warsztaty ceramiczne – 2 semestr
- Rodzinny konkurs fotograficzny „Wiosna w parku ”- 2 semestr
Maluszki na pewno nie będą miały czasu na nudę. Przez cały rok będą obserwować drzewa w naszym ogródku. Dowiedzą się , jak zmieniają swoją szatę w różnych porach roku ,poznają ich owoce, listki czy igiełki. Zgromadzą bogaty materiał przyrodniczy w sali przedszkolnej .Potem te wszystkie skarby wykorzystają do prac plastycznych, zabaw sensorycznych i matematycznych. Będą się uczyć wielu wierszyków i piosenek związanych z tematem drzew. Nie zabraknie także zabaw tanecznych, ruchowych i ciekawych działań plastycznych. W 2 półroczu grupa będzie często odwiedzać pobliskie parki i Lasek Na Kole, gdzie nauczyciele zorganizują dla dzieci zajęcia przyrodnicze i zabawy badawcze.
GRUPA 2 „JAKIE TAJEMNICE KRYJE LAS I JEGO MIESZKAŃCY” :
- Rodzinne warsztaty plastyczne : „Sensoryczne gniotki ” – 1 semestr
- Rodzinny konkurs plastyczno- techniczny : „Święto Dyni ”- 1 semestr
- Rodzinne warsztaty kulinarne : „Pyszności z naszej szklarni i ogródka ziołowego”- 2 semestr
- Rodzinny konkurs plastyczny z wykorzystaniem materiału przyrodniczego : „Leśne zwierzątko ” – 2 semestr
W tym roku Średniaki będą chciały poznać tajemnice lasu i jego mieszkańców, „Poznać, pokochać i chronić” to hasło , które będzie przyświecało grupie podczas całorocznych działań. Nauczyciele mają nadzieję, że bliski kontakt dzieci ze środowiskiem naturalnym będzie sprzyjał poznawaniu świata przyrody i przeżywaniu niezapomnianych chwil w jedności z nią. A dzięki uczestnictwu w cyklu 4 spotkań związanych z porami roku organizowanych przez Lasy Miejskie ,Średniaki zyskają nie tylko ogrom wiedzy , ale także poznają specyfikę pracy Leśnika.
GRUPA 3 „KULINARNI ODKRYWCY”:
- Rodzinne warsztaty plastyczno – techniczno- kulinarne : „ Warzywno- owocowe dary Pani Jesieni ” – 1 semestr
- Rodzinny konkurs literacki: „Warzywna rymowanka ” – 1 semestr
- Rodzinne warsztaty plastyczno – kulinarne : „Wielkanocne jajka w roli głównej ” – 2 semestr
- Rodzinny konkurs filmowo- kulinarny : „Kolorowy deserek owocowy” – 2 semestr
Zapachy , kolory i cudowne smaki będą zachwycać w tym roku wszystkich odwiedzających salę najstarszej grupy, bo dzieci wraz z nauczycielkami zamierzają praktycznie zgłębiać tajniki zdrowego żywienia. Zgodnie z zasadą ,że najlepiej uczyć się przez doświadczanie i działanie, Starszaki stworzą własnoręcznie moc przepysznych i zdrowych dań poznając jednocześnie zasady zdrowego żywienia. Produkty do wielu z nich wyrosną w przedszkolnym ogrodzie oraz na grządkach i w doniczkach ze starszakowego parapetu, dzięki czemu dzieci będą mogły śledzić wszystkie etapy prowadzące do uzyskania potrawy –od ziarenka do gotowego dania. Jak na najstarszą grupę przystało – poza zajęciami na terenie przedszkola – tych działań proekologicznych poza placówką będzie tu najwięcej. Grupa będzie uczestniczyła w comiesięcznych warsztatach kulinarnych prowadzonych pod okiem Dietetyka w „Pracowni Na Kole” Jeżeli wszystko się uda, to w planach są wycieczki do Gospodarstw Agroturystycznych i Restauracji oraz wiele spotkań z Ekspertami: od zdrowego żywienia, Piekarzami, Cukiernikami, itd. Dzieci będą też świętować nietypowe dni , jak np. Dzień Kanapki, Chleba Domowego Wypieku, Placka Ziemniaczanego czy Ciasta Marchewkowego, Starszaki zrealizują również dwa niezwykle ciekawe – ekologiczne zagadnienia wykorzystując Metodę Projektów Badawczych. Nie zabraknie oczywiście działań twórczych czyli wytworów plastycznych, piosenek , wierszy, teatrzyków oraz pląsów tematycznie powiązanych ze zdrowym odżywianiem.
Wspaniałe plany, kreatywne pomysły , mnóstwo dobrych chęci i pełne przekonanie całej naszej przedszkolnej rodzinki o słuszności i wielkim znaczeniu dla nas wszystkich tego proekologicznego przedsięwzięcia pt. „KAŻDY KWIATEK, OWAD , ZWIERZ PRZYJACIELEM NASZYM JEST”. Pozostało nam tylko wytrwać w tym przekonaniu i działać tak skutecznie, by zmienić na lepsze nas dorosłych, nasze przedszkolaki i w rezultacie świat, w którym żyjemy
„Mamy tylko jedną Ziemię, a jej przyszłość zależy od każdego na pozór niewielkiego ludzkiego działania, zależy od każdego z nas”
~Florian Plit